Ariketa hau aurrera eramateko, lehen hezkuntzako hizkuntza liburu bat erabili behar izan dugu. Guk, lehen hezkuntzako hirugarren zikloko bigarren mailan, hau da, LH-ko seigarren mailan, erabiltzen den liburua da. Liburu honek, irakurketa eta ulermena lantzeko balio du. erabilitako liburua, "Txiri-txiri irakurgaiak" liburua da. Zubia editoriala S.Lren eta Santillana Educación S.L-ren Hezkuntza Argitalpenetarako Sailean. Joseba Santxo Uriarteren eta Antonio Brandi Fernandezen zuzendaritzapean sortu, taxutu eta gauzaturiko tald-lana da. 2013ko argitalpena eta ISBN-a 978-84-9894-443-3.
Liburuan hainbat eta hainbat irakurgai agertzen dira, guk aukeratutakoa "Igarlea" deitzen da. Bertan hainbat motatako galdera agertzen dira eta ariketa hau egiteko aproposa zela pentsatu genuen.
a) “Informazioa berreskuratzeko” galderak:
Liburuan hainbat eta hainbat irakurgai agertzen dira, guk aukeratutakoa "Igarlea" deitzen da. Bertan hainbat motatako galdera agertzen dira eta ariketa hau egiteko aproposa zela pentsatu genuen.
a) “Informazioa berreskuratzeko” galderak:
Galdera hauen bidez irakurritako
testuaren gaineko informazio puntuala izanen dugu. Horrela egiaztatuko dugu
irakurleak testuaren gaineko aski informazio ote duen. Esate baterako: narrazio
testuetan, pertsonaiak zein diren; jarraibideak emateko testuetan, ekintza bat
zer hurrenkeratan egin behar den; azalpen testuetan, animalia batek zer
ezaugarri dituen; testu deskribatzaileetan, pertsona fisikoki nolakoa den...
Honako hauek adibide batzuk besterik ez dira. Galderak bi motatakoak izan
daitezke: hitzez hitz ulertzekoak edo informazio baliokidea bilatzekoak.
1)
Zein ogibide zuen Karramarrok?
2) Zer erabaki zuen?
3) Zergatik aurkitzen zituen hain erraz herrikideek galdutako gauzak?
4) Zein lan eman zion kondeak Karramarrori?
5) Zer esan zuen Karramarrok zopa ekarri zutenean?
6) Zer pentsatu zuen otseinak esan nahi zuela?
7) Zer esan zuen Karramarrok arraina ekarri zutenean?
8) Zer pentsatu zuen otseinak esan nahi zuela?
9) Zer erantzun zion nekazariak kondeari eskuan zeukana igartzeko galdetu zionean?
10) Zer pentsatu zuen kondeak?
11) Egia al zen?
2) Zer erabaki zuen?
3) Zergatik aurkitzen zituen hain erraz herrikideek galdutako gauzak?
4) Zein lan eman zion kondeak Karramarrori?
5) Zer esan zuen Karramarrok zopa ekarri zutenean?
6) Zer pentsatu zuen otseinak esan nahi zuela?
7) Zer esan zuen Karramarrok arraina ekarri zutenean?
8) Zer pentsatu zuen otseinak esan nahi zuela?
9) Zer erantzun zion nekazariak kondeari eskuan zeukana igartzeko galdetu zionean?
10) Zer pentsatu zuen kondeak?
11) Egia al zen?
b) “Ulermen globalerako” galderak:
Galdera hauei erantzun ahal izateko
testua sakonago ulertu behar da. Irakurleak argudioaren
haria
zein den antzeman behar izan du eta funtsezkoaren ideia globala izan. Esate
baterako: narrazio testuetan, tramaren funtsa; azalpen testuetan, sustraiko eta
funtsezko ideiak; jarraibideak emateko testuetan, ekintza baten sekuentzia oso
eta globala; testu deskribatzaileetan, pertsonaia baten alderdi fisiko eta
psikologikoen ikuspegi osoa. Ulermena sakonagoa eta koherenteagoa izanen da.
1)
Zer agindu zion kondeak?
- Aurkitzen bazuen....
- Aurkitzen ez bazuen...
2) Nork lapurtu zuen dirua?
3) Non ez zuten sartu nahi? Zergatik?
4) Beren burua galduta ikustean, zer proposatu zioten lapurrek Karramorrori?
- Dirua berarekin banatzea.
- Opari bat ematea, dirua itzuli behar ez izateko.
- Dirua berari ematea, kondeari itzul ziezaion.
c) “Interpretaziorako” galderak:
Galdera hauen bidez balioesten da irakurleak
pertsonaien arteko harremanak ulertzen ote
dituen;
narrazio testuetan, pertsonaien eta ekintzen artekoak; azalpen testuetan,
elementuen, egoeren, gertakarien eta abarren artekoak; testu
deskribatzaileetan, ezaugarriak eta harremanak inferituz, hitzez hitz
deskribatutakotik haratago joateko aukera ematen dutenak; jarraibideak emateko
testuetan, esan gabekoa ondorioztatzea, ekintzen sekuentzia ulertzeko
beharrezkoa bada ere, etab. Hitzez hitzeko ulermenaren ikuspegia baino haratago
joateko aukera dugu. Hortik datorkio balioa irakurketari.
1) Zer eskatu zion kondeak egiteko?
2) Zergatik "asmatzen" du azkenean zer daukan kondeak eskuan?
3) Zergatik uste dute hiru zerbitzariek igarleak harrapatu egin dituela?
2) Zergatik "asmatzen" du azkenean zer daukan kondeak eskuan?
3) Zergatik uste dute hiru zerbitzariek igarleak harrapatu egin dituela?
d) “Edukiaren hausnarketari eta
balioespenari” buruzko galderak:
Galdera hauen bidez balioesten da,
ulermenetik abiaturik eta hausnarketaren bidez, norberak
testuaren
aurrean hartuko duen rola. Ulermen lanak zabaltzeko aukeratzat har daiteke.
Esate baterako:galdetzen da istorio batek egiazkoa izateko duen itxuraz;
irakurleak pertsonaiei buruz zer iritzi duen; irakurleak zer eginen lukeen
halako zerbait gertatu izan balitzaio, etab.
- Aproposa dela deritzozu Nekazariak esaten duena miseriatik ateratzeko? Zergatik?
- Igarle kontuaz ahaztea ondo dagoela uste duzu? Edo gezurra esaten jarraitzea hobea izango litzatekeela deritzozu? Zergatik?
e) “Formaren gaineko hausnarketari
eta balioespenari” buruzko galderak:
Galdera hauek informazioa ekarri nahi
dute irakurleak testua hobeki uler dezan laguntzen duten testuzko seinaleetatik
informazioa ateratzeko duen gaitasunaz. Esate baterako: jakin nahi da ea
ikasleak konturatzen ote diren “Behin batean...” hasiera duen testua ipuin bat
dela edo marratxoek pertsonaien arteko elkarrizketa markatzeko balio dutela,
etab.
1.
Zergatik daude esaldi batzuk letra
larriz idatzita?
2.
Testu honetan, non hasten dira
hasiera, korapiloa eta amaiera?
3.
Nola bereizten dira testuko
elkarrizketak? Zein ikurrekin?
4.
Zein pertsona erabiltzen da
ipuneko narrazioan eta zein elkarrizketetan?
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina